Aká je najkrajšia železničná stanica na svete?

Tento článok môže byť primárne určený pre všetkých fanúšikov vlakov, železnice a pôsobivej historickej architektúry. Aká je najkrajšia železničná stanica na svete? Som z nej ohromený. Učarovala mi tak, že som nechcel z nej odísť. Je to katedrála, je priam kráľovná železníc. 

Najkrajšia železničná stanica bola vybudovaná ako palác, ktorý symbolizuje významnosť belgického mesta vo svete. Jej majestátny vzhľad ohromuje tisíce cestujúcich a milióny zvedavých návštevníkov. Najkrajšia stanica na svete je extravagantným srdcom celého prístavného mesta. Jej meno je Antwerpen Centraal. Najkrajšia železničná stanica na svete je vybudovaná v Anterpách. V najväčšom meste Belgicka a kedysi významnej obchodnej metropole.

Antwerp, Belgium

Železničná katedrála má uprostred haly 75 metrov vysokú kopulu. Ak sa človek postaví doprostred haly rovno pod kupolu, nad hlavou sa mu otvára úchvatný priestor s mramorovými stenami a čisto bielou farbou kopuly. Najkrajšia železničná stanica na svete je vlastne svätostánkom mramoru. Hala je ozdobená z 24 druhov mramoru. Chodiť po mramorových schodoch a obdivovať dekorované mramorové steny prináša železničnej stavby noblesu. Vôbec nemám pocit, že som na vlakovej stanici. Skôr niekde na zámku.

História

Na jej mieste kedysi stáli dve stanice v rôznych obdobiach. Prvá železničná stanica bola postavená z dreva. A keďže drevo je horľavé, drevenú stanicu nahradila nová budova. Vznikla v roku 1836. Na jej mieste bola postavená nová stanica – dnešná kráľovná železníc. Stavba bola započatá už v roku 1895, ale svoje brány otvorila až v roku 1905. Po desiatich rokoch tvrdej práce bola dokončená stanica s desiatimi nástupišťami. Kamenná stavba bola vybudovaná v eklektickom štýle a inšpiráciou pre architekta Delacenseireho bola budova rímskeho Panteonu.

Hala nad nástupišťami má jedinečnú silnú oceľovú konštrukciu červenej farby. V tej dobe bol oceliarsky priemysel v Európe na vrchole a preto sa stavali mohutné oceľové konštrukcie. Železná konštrukcia je vysoká 47 metrov, široká 66 metrov a je uchytená na troch pevných bodoch.

Konštrukcia predstavuje niekoľko symbolov. Na jednej strane je 12 radov okien, rovnako ako počet mesiacov. Konštrukcia pozdĺž celého nástupišťa dlhého 187 metrov nesie celkovo 365 okien – presne ako dní v roku. Oblúky merajú od stĺpu k stĺpu 12 metrov. Všetky tieto čísla nesú symbolický význam.

Najkrajšia železničná stanica je v meste drahokamov skutočným klenotom. Mesto Antverpy sa pyšní prívlastkom mesta diamantov. Dovolím si tvrdiť, že okrem drahých šperkov je aj železničná stanica diamantom.

Aj vďaka tejto stanici mohli obchodníci pricestovať za drahokamami z celého sveta. Aj dnes je mesto Antverpy svetovým centrom diamantov. Až 80% surových drahých kameňov sa predáva v obchodoch v Antverpách.

Najkrajšia železničná stanica

Stanica bola dôležitým prestupným bodom v Európe, pre prvých cestujúcich, ktorých privážali zaoceánske lode z USA. Z prístavu boli cestujúci prevezený na hlavnú stanicu. Odtiaľ boli luxusnými vlakmi prevezení do celej Európy. Vlaková stanica hrala dôležitú úlohu aj pre cestujúcich v opačnom smere. Na začiatku 20. storočia bola najkrajšia stanica na svete východiskovým bodom pre milióny emigrantov do USA.

Vďaka kráľovi Leopoldovi I., ktorý podporil rozmach železničnej dopravy v Belgicku a následne vďaka kráľovi Leopoldovi II. nezapadla najkrajšia železničná stavba do zabudnutia. Práve druhý menovaný sa zaslúžil o jej modernizáciu.

Od začiatku stavby bola každá jedna časť budovy unikátna. A výnimkou nebolo ani koľajisko. Vyvýšené koľajisko bolo na tú dobu skutočný zázrak techniky. Až dva kilometre dlhá vyvýšená trať je dodnes lemovaná romantickými vežičkami.

Pri pohľade z vlaku je cesta z najkrajšej stanice ako z rozprávky. Trať lemuje až 400 nádherných vežičiek. Každá jedna vežička má vybudovaný dômyselný odvod vody, ktorý zabraňuje zhromažďovaniu dažďovej vody v koľajisku.

Aj keď stanica v Antverpách nie je jedinou stanicou v meste, dodnes je pýchou mesta. Je to akýsi pomyselný hrad, ku ktorému sa všetci vznešene pozerajú.

Najkrajšia železničná stanica a jej súčasnosť

Dodnes je najkrajšia železničná stanica spojnicou minulosti, súčastnosti a budúcnosti. Každý deň bránami stanice prejde 35 000 cestujúcich. S príchodom nového tisícročia sa najkrajšia stanica stala centrom modernizácie. Cestujúcich nahradili robotníci a vlaky vystriedala ťažká technika. Bagre vykopali uprostred koľajiska hlbokú jamu a pod celou kráľovnou železníc vyvŕtali tunel na severnú stranu mesta.

V podzemí sa z úvraťovej stanice stala prejazdná. Kapacita stanice sa zdvojnásobila. Moderná stanica s historickým šarmom má 48 eskalátorov a 40 výťahov. Dnes má najkrajšia železničná stanica na svete 14 nástupíšť na 4 úrovniach.

Na úrovni +1 je pôvodná stanica, šesť konečných koľají, usporiadaných ako dve skupiny po troch a oddelené sú centrálnym otvorom umožňujúcim výhľad na nižšie poschodia. Na prízemnej úrovni 0 sú služby na predaj cestovných lístkov a obchodné priestory.

Úroveň −1 sa nachádza 7 m pod úrovňou ulice a má štyri ukončovacie koľaje, usporiadané v dvoch pároch oddelených centrálnym otvorom. Úroveň −2 je vykopaná v hĺbke 18 m pod úrovňou ulice a má štyri priechodné koľaje, vedúce k dvom koľajam tunela pod mestom (používajú ho vysokorýchlostné vlaky a vnútroštátne spoje smerom na sever).

Stanica Antwerpen Centraal už dávno nie je konečnou stanicou. Stala sa z nej dôležitá stanica na mapách európskej siete železníc. K nástupištiam denne dorazí asi 500 vlakov. Nechýbajú ani rýchlovlaky a vlaky spájajúce Antverpy s mestami ako sú Brusel, Paríž, či Amsterdam.

Musím sa priznať, že stanica Anwerpen Centraal mi učarovala. Už pri príchode do budovy som sa cítil ako malé dieťa v zábavnom parku. Nechcel som odtiaľ odísť. Dlhé hodiny som obdivoval každý jeden centimeter stavby. Najkrajšia stanica na svete je proste vzácnym klenotom zasadeným do mesta diamantov.

Len ťažko sa slovami popisujú moje pocity z tejto návštevy. Najkrajšia stanica na svete zanechala v mojom srdci silnú emotívnu pamiatku. Stále sa vraciam myšlienkami k tejto impozantnej bohyni železníc.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *