Dlhá a strastiplná cesta do Uxmalu

Uxmal je významné mesto mayskej civilizácie. Nachádza sa na polostove Yucatán asi 80 kilometrov od Meridy, kde sa začína písať príbeh o ceste do Uxmalu, plnej nástrah a starostí.

Tento príbeh je súčasťou cestopisnej knihy Túlavé tenisky v Mexiku.

Je utorok ráno. V Meride je už od skorého rána nepríjemných 30°C a do obeda to ešte o ďalších desať stupňov vyskočí. Rozhodol som sa preto opustiť mesto a vydať sa do džungle nájsť stromy a tieň. Vyberám si teda cestu do Uxmalu.

Uxmal, Santa Elena, Yucatán, Mexico Chetumal, Quintana Roo, Mexico

Uxmal patrí do zoznamu kultúrneho dedičstva UNESCO a preto je turisticky veľmi populárny. Je jedinečný svojou netypickou pyramídou, ktorá má okrúhle steny. Nikde inde na svete som podobnú pyramídu nikdy nevidel. Takisto je pre mňa Uxmal zaujímavý veľmi zachovalými stavbami a veľkými námestiami.

Na autobusovom termináli som bol nemilo prekvapený tým, že autobus do Uxmalu jazdí len asi trikrát denne. A nanešťastie mi pred pár minútami jeden odišiel a na ďalší musím čakať asi dve hodiny. Takže príchod do Uxmalu bude na obed, kedy bude slnko najsilnejšie.

Dve hodiny som sa pofľakoval po meste a je na čase vyraziť do Uxmalu. I keď je Uxmal od Meridy vzdialený približne rovnako ako Izamal, tak lístok je asi trikrát drahší (presne 88 pesos) ako do Izamalu. Nejde mi moc do hlavy tvorba a výpočet ceny. Ale myslím, že je drahší tým, že je viac navštevovanejší. Doba jazdy je približne hodinu a pol. Približne, preto, lebo nikto nevie, aké nástrahy nás počas cesty čakajú.

Z Meridy vyrážame na čas. Po asi 20 minútach zastavujeme niekde v meste na pravidelnej zastávke. Nastúpilo pár cestujúcich a my pokračujeme ďalej. Nasledujúca zastávka Uxmal. Sedím na pohodlnej sedačke a dívam sa z okna na stále rovnakú vyschnutú krajinu s hustými lesmi s náznakom džungle.

Zrazu sme zastavili uprostred ničoho. Žiadne mesto, žiadna zastávka. Šofér vystupuje z autobusu so sklenenou fľašou v ruke. Asi ju ide vyhodiť uprostred lesa. Pomyslel som si. Lenže mýlil som sa. Obchádza celý autobus a búcha s fľašou po pneumatikách. Zatiaľ, čo je polovica autobusu myšlienkami vo svojich snoch, ja ako tak sledujem šoféra, začínam mať blbý pocit. Mám tušenie, že je niečo špatne.

Po testovaní kvality pneumatík sa šofér vráti do autobusu a zahlási: „Máme problém s pneumatikou, musíme sa vrátiť. Sorry.“ Moje obavy sa naplnili. Sen o tom, že pôjdem do Uxmalu zostane dnes nenaplnený. Zbohom pyramída. Musím sa s tebou dnes rozlúčiť.

Sledujem šoféra autobusu ako telefonuje šéfovi a informuje dispečing o tejto skutočnosti. Po krátkom hovore pokračujeme ďalej v ceste, lebo veľa príležitostí na otočenie autobusu tu nie je. Odbáčame doprava na veľmi rušnú cestu, ktorá vyzerá ako diaľnica. Dúfam, že tu sa nechce otáčať, i keď rozmery cesty to umožňujú.

Po krátkej ceste zastavujeme pri krajnici rušnej cesty pri malej garáži s nápisom servis. Šofér vyskočí z autobusu a vysvetľuje opravárovi jeho problém. Opravár prinesie hadicu od kompresora nafúka pneumatiku a hotovo. Šofér mu vysvetľuje, že to nie je dostatočné riešenie. Pretože nafúknutie pneumatiky je bez výsledku.

Šofér s pracovníkom servisu si vybrali zložitejšiu variantu. Vymeniť koleso na krajnici rušnej diaľnice. Najprv heverom dvihnú autobus plný cestujúcich. V tomto momente sa niektorí cestujúci zobudili a neveriacky sledujú čo sa deje s autobusom. Medzitým šofér vyberie z pod autobusu náhradné koleso.

Musím podotknúť, že na začiatku cesty mal šofér bielu košeľu a čierne nohavice. Teraz je to asi naopak. Z bielej košele sa stala čierna a z čiernych nohavíc sa stali šedé. Šofér obetuje všetko oblečenie, aby uspokojil potreby cestujúcich. Škoda, že to nie je tak aj u pracovníka servisu.

Tempo pracovníka servisu je žalostne pomalé. Ten by nemohol meniť kolesá formule. Ak by menil kolesá na závode F1, tak skôr než by vymenil jednu pneumatiku, tak už by bol koniec pretekov a Hamilton už by si užíval kúpeľ v šampanskom. S obrovskou vŕtačkou upevňuje posledné skrutky na kolese.

Neverím vlastným očiam. Dokázali to. Pneumatika je vymenená. Šofér autobusu je spotený ako Bolt pri zabehnutí nového svetového rekordu a s jeho oblečením bude mať obrovské problémy aj ten najsilnejší prací prášok z reklamy z televízie. Najviac si cením, že celú túto šou môžem sledovať z klimatizáciou vychladeného autobusu a so slaným občerstvením v rukách.

Po zastávke v „pit stope“ sa rozbiehame a pokračujeme ďalej v dobrodružnej ceste. Lenže, ideme iným smerom. Musíme sa otočiť do protismeru. Prešli sme pár stoviek metrov opačným smerom a zrazu autobus brzdí. Pozerám z okna a vidím, že šofér našiel krátky úsek bez stredových vozidiel. Vystrašene sa dívam z okna a dúfam, že sa nechce otáčať do protismeru na tejto rušnej diaľnici.

Urobil to, čo by si asi nikto v nečakal. Otočiť sa do protismeru s dlhým autobusom na rušnej diaľnici nie je pre šoféra autobusu žiaden problém. Asi dvadsať sekúnd som vôbec nedýchal a šokovane som sa prizeral na náš kaskadérsky manéver. Spadol mi kameň zo srdca. Taký veľký, že by dokázal urobiť ďalší defekt.

Uxmal

Po 15 minútach šofér znovu zastavuje a vyskakuje z autobusu. To s tým kameňom zo srdca som nemyslel vážne. Nie, my sme určite dostali druhý defekt, pomyslím si. Dúfam, že som svojimi myšlienkami neprivolal ďalšiu výmenu kolesa. Začínam mať obavy, že do Uxmalu predsa len dnes nedôjdem.

Šofér sa vracia a nastupuje do autobusu s vychladenou limonádou v ruke. Vydýchnem si a verím, že po ceste do Uxmalu nás už neprekvapí žiadna neplánovaná zastávka. Pokračujeme ďalej v ceste s asi 30 minútovým meškaním. Ja už netrpezlivo pozerám z okna a hľadám nápis Uxmal.

Z ničoho nič autobus znovu zastaví. Naľavo vidím parkovisko a hotel a napravo len hustý les. Šofér zahlási Uxmal. Bol to krásny pocit, keď som začul to čarovné slovo Uxmal. Vyskočil som zo sedačky a tešil sa, že konečne opustím prekliaty autobus a uvidím krásne pamiatky.

Oneskorený príjazd do Uxmalu okolo 14 hodiny mal aj svoje obrovské výhody. Ranný nával turistov už odišiel a ja si vychutnávam prehliadku krásneho Uxmalu len s hŕstkou turistov. Dnešný deň začal špatne. Defektom a výmenou kolesa. No našťastie sa končí veľmi príjemne s ďalšími zážitkami.